Vanliga frågor

Vanligaste frågorna om i-Size

 

1. Vad är i-Size?

 

i-Size (även känd som UN R129) är den senaste säkerhetsstandarden för bilbarnstolar. Om ECE R44/04-bilbarnstolar erbjuder en hög nivå av säkerhet, tar i-Size det hela ett steg längre. Förutom att erbjuda ännu mer säkerhet gör i-Size det också enklare för föräldrar att välja rätt produkt. I-Size skiljer sig från ECE R44/04 på följande punkter:

– Förbättrat skydd :

Användning av så kallade Q-dockor och prestandakriterier

Bakåtvänd upp till 15 års ålder

Förbättrat skydd vid sidokollisioner

– Bättre anpassad efter barnet :

Klassificering enligt barnets längd (cm) istället för vikt (kg)

- Bättre kompatibilitet med bilar :

Isofix-lösningar för bättre kompatibilitet med varje enskild bil.

 

2. Varför har man tagit fram i-Size?

 

I-Size har tagits fram för att ytterligare höja säkerhetsnivån för barn som åker bil. Tekniken utvecklas varje dag, vilket innebär att testprotokollen blir mer och mer avancerade. Till exempel innehåller den nuvarande lagstiftningen ECE R44/04 inga prestandastandarder för sidokollisioner, vilket i-Size gör.

I-Size gör det också enklare för föräldrar att välja rätt bilbarnstol:

– Gruppklassificeringen inom i-Size är baserad på längd (cm) och inte på vikt (kg) som i ECE R44/04.

– Tack vare ett intensivt samarbete mellan bilbarnstolsbranschen och bilindustrin erbjuder i-Size-bilbarnstolar en bättre passform i de flesta bilar.

 

3. Varför stödjer Maxi-Cosi den nya i-Size-lagstiftningen?

 

Vi stödjer den nya i-Size-lagstiftningen eftersom vi tror att i-Size-godkända bilbarnstolar är ännu säkrare än ECE R44-04-godkända bilbarnstolar. Denna nya lagstiftning innebär ännu högre säkerhetsnivåer för barn som åker bil.

 

4. Vilka åldersgrupper omfattas av i-Size?

 

I-Size har introducerats i olika faser. I den första fasen av i-Size omfattades endast babyskydd (Gr 0+) och bilbarnstolar för småbarn (Gr 1). Denna lagstiftning trädde i kraft 2013.

Under sommaren 2017 inleddes den andra fasen av i-Size. Det var ett viktigt steg eftersom nu omfattade i-Size för första gången någonsin även bilbarnstolar i grupp 2/3.

 

5.När trädde i-Size-lagstiftningen i kraft? Vilka är de olika i-Size-faserna?

 

Utvecklingen av i-Size-lagstiftningen är en pågående process som består av tre olika faser.

- Fas 1: trädde i kraft sommaren 2013 :

Omfattar babyskydd (Gr 0+) och bilbarnstolar för småbarn (Gr 1)

- Fas 2: trädde i kraft sommaren 2017 :

Omfattar bilbarnstolar för barn (Gr 2/3 – 100 till 135 cm

- Fas 3: introduktionsdatum okänt (troligen 2018–2019) :

Kommer att omfatta babyskydd som installeras med säkerhetsbälte (Gr 0+) och bilbarnstolar för småbarn (Gr 1).
 

 

6.  Vad innebär i-Size för babyskydd (Gr 0+) och bilbarnstolar för småbarn (Gr 1)? (Fas 1 av i-Size)

 

Fas 1 av i-Size trädde i kraft juli 2013 och omfattar endast babyskydd (Gr 0+) och bilbarnstolar för småbarn (Gr 1). Om ECE R44/04-bilbarnstolar erbjuder en hög nivå av säkerhet, tar i-Size det hela ett steg längre.
»
- Förbättrat skydd mot höga stötkrafter vid sidokollisioner och frontalkrockar, samt mycket bättre skydd för huvud och nacke.

– Bakåtvänt resande obligatoriskt upp till 15 månaders ålder.

– I-Size kräver användning av ISOFIX, vilket avsevärt minskar risken för felaktig installation (jämfört med bilbarnstolar som installeras med säkerhetsbälte).

– Bättre passform i bilar med ISOFIX

– Åldersgrupper definierade enligt längd (cm), inte enligt vikt (kg).

 

7. Vad innebär i-Size för bilbarnstolar för barn (Gr 2/3)? (Fas 2 av i-Size)

 

För närvarande uppfyller alla europeiska bilstolar säkerhetsstandarden ECE R44/04. I och med att fas 2 av i-Size trädde i kraft sommaren 2017 blev även i-Size-bilbarnstolar för barn över 100 cm tillgängliga.

Precis som vid införandet av fas 1 av i-Size har tester och kriterier förbättrats avsevärt jämfört med ECE R44/04-säkerhetsstandarden. Denna förbättring har skett genom användning av mer exakta krocktestdockor och krocktester som utöver frontalkrockar nu även inbegriper sidokollisioner.

Dessutom utgår bilbarnstolsklassificeringen inte längre från barnets vikt (kg) utan från dess längd (cm). Föräldrar är oftare mer säkra på deras barns längd än på deras vikt och kan därför enklare välja rätt bilbarnstol.

Tack vare avtal mellan bilbarnstolstillverkare och fordonstillverkare erbjuder R129 också bättre passform i bilar jämfört med R44/04.

När det gäller användning av ISOFIX-fästpunkterna har inga förändringar skett. Bilbarnstolar för barn mellan 100 och 150 cm kan installeras med hjälp av ISOFIX-fästpunkterna, men detta är inte obligatoriskt.

Den befintliga R44/04-lagstiftningen upphörde inte att gälla i och med att fas 2 av R129 trädde i kraft sommaren 2017. Istället gäller nu båda lagstiftningarna. Det innebär att konsumenter kan välja den senaste och högsta standarden för bilbarnstolar i Europa. Enligt fas 2 av i-Size får inte längre bilkuddar utan ryggstöd säljas. Alla i-Size-bilbarnstolar av bilkuddetyp som säljs efter sommaren 2017 måste ha ryggstöd.

Det är fortfarande den nationella lagstiftningen i varje land som avgör om ett barn måste sitta i en bilbarnstol tills det har uppnått en längd av 135 eller 150 cm. Detta kommer inte att förändras.

 

8. Varför är det säkrare för ett spädbarn/småbarn att åka bakåtvänt än att åka framåtvänt?

 

Barns nacke utvecklas i takt med att barnet blir äldre. Det har ingenting att göra med längd eller vikt. Fram tills barnet är 15 månader gammalt är nacken ännu inte tillräckligt utvecklad för att kunna motstå stötkrafterna vid en genomsnittlig frontalkrock. Det beror på att barnets huvud fortfarande är för tungt i jämförelse. Det stora trycket mot barnets nacke kan leda till allvarliga nackskador. Om ett spädbarn reser bakåtvänt skyddas dess känsliga nacke och huvud genom att stötkrafterna vid en eventuell frontalkrock sprids ut över hela kroppen.

 

9. Vad är i-Size-bilar? Och hur påverkar de installationen av bilbarnstolar (bilmonteringslistor)?

 

i-Size-bilar är de bilar som uppfyller alla nödvändiga specifikationer som krävs för att korrekt kunna installera en i-Size-bilbarnstol. Från och med juli 2013 kan bilindustrin anpassa sina bilar enligt i-Size-standarden. Till skillnad från ISOFIX är i-Size-standarden dock inte obligatorisk för biltillverkare.

En av fördelarna med i-Size-lagstiftningen är att den omfattar såväl bilbarnstolstillverkare och bilindustrin. Resultatet är att passformen mellan bilbarnstolar och bilar förbättras ytterligare: alla i-Size-bilbarnstolar passar alla i-Size-bilar. I-Size-bilbarnstolar kan också användas i bilar som har ISOFIX-fästen (se bilmonteringslistan).

 

10. Kan jag använda en i-Size-anpassade bilbarnstol i min ISOFIX-utrustade bil?

 

En i-Size-bilbarnstol passar i de allra flesta ISOFIX-utrustade bilar. I-Size-bilbarnstolar har alltid varit avsedda att vara bakåtkompatibla med ISOFIX-utrustade bilar. Vi rekommenderar dock starkt att du först rådgör med din försäljare eller tar en titt på vår bilmonteringslista, som du hittar på nätet.

 

11. Vad betyder namnet i-Size?

 

"i"-enheter anses generellt vara intelligenta, bekväma och genomtänkta. Det är egenskaper som också kännetecknar denna nya säkerhetsstandard. Ordet ”Size” visas i namnet eftersom det i första hand är barnets längd som avgör valet av barnsäkerhetssystem, snarare än dess ålder eller vikt.

 

12. Vad är Q-dockor?

 

"Q-dockor" är toppmoderna krocktestdockor som används i krocktestlaboratorier. I jämförelse med den tidigare generationen "P-dockor" kan krocktestresultaten nu mätas mycket mer exakt.

En avgörande förbättring i "Q-dockorna" är användningen av sensorer i buken. Tidigare kunde man inte exakt mäta bukpåverkan eftersom krockdockorna inte erbjöd denna funktion.

Från och med januari 2017 testas alla nya i-Size-anpassade produkter med "Q-dockor".

 

13. Kan jag fortsätta använda de nuvarande ECE R44/04-bilbarnstolarna?

 

Ja, det kan du. I-Size löper parallellt med den nuvarande säkerhetsstandarden ECE R44/04. Bilbarnstolar som uppfyller säkerhetsstandarden ECE R44/04 kan fortfarande användas och säljas tills något annat bestämt.

 

14. Är i-Size en ny säkerhetsstandard eller lag? Ersätter i-Size den nuvarande säkerhetsstandarden ECE R44/04?

 

i-Size införs som en ny säkerhetsstandard, jämsides den nuvarande säkerhetsstandarden ECE R44/04. Det innebär att nya bilbarnstolar i dagsläget kan fortsätta tillverkas enligt säkerhetsstandarden ECE R44/04 och att konsumenterna kan fortsätta använda ECE R44/04-anpassade produkter.

Både i-Size och ECE R44 är lagar. Det innebär att tillverkare såsom Maxi-Cosi kan välja att tillverka bilbarnstolar som uppfyller antingen i-Size- eller ECE R44/04-säkerhetsstandarderna. På samma sätt kan konsumenter välja att antingen köpa en i-Size-bilbarnstolar (säkrast) eller ECE R44/04-bilbarnstolar (säkert).
 

 

15. Vem har varit med och utformat i-Size-lagstiftningen?

 

En multidisciplinär arbetsgrupp inrättades av EU för att skapa i-Size-lagstiftningen. Alla parter nedan var inblandade:

- Dorel Juvenile Europe

- Britax-Römer

- UTAC

- CLEPA

- ANEC

- TRL

- OICA

- Europeiska kommissionen

Dorel Juvenile (Europe) är Maxi-Cosis holdingbolag. Som en sedan länge ledande tillverkare av bilbarnstolar har Dorel Juvenile har upprättat ett avancerat tekniskt centrum i Frankrike. I detta toppmoderna centrum finns allt som behövs för att utforma, bygga och testa bilbarnstolar. Denna anläggning, samt Dorel Juveniles expertis inom design och tillverkning av bilbarnstolar, anlitades av UNECE för att hjälpa till att utveckla och definiera standarden i-Size.

 

16. Hur påverkar sidokrockkuddar möjligheten att låta barnet åka bakåtvänt längre?

 

Sidokrockkuddar har ingen negativ effekt på barnsäkerhetssystem. Inte heller vid bakåtvänt resande. I vissa fall, dock inte alla, erbjuder sidokrockkudden ytterligare skydd för barnet i händelse av en sidokollision. Denna skyddande effekt är densamma oavsett om barnet åker framåtvänt eller bakåtvänt.

Främre krockkuddar har en negativ inverkan på säkerheten för barn som åker bakåtvänt. Därför måste dessa krockkuddar alltid avaktiveras av när ditt barn åker bakåtvänt i passagerarsätet.

 

17. Om det är säkrare för barn att åka bakåtvänt längre upp i åldrarna, innebär det att nuvarande ECE R44/04-bilbarnstolar såsom Pearl eller Axiss inte är säkra längre?

 

Nej, alla Maxi-Cosi-bilbarnstolar är säkra och uppfyller samtliga gällande säkerhetsstandarder och krav. Dessa produkter har också testats av oberoende testinstitut såsom STIWA, ADAC, ANWB, ÖAMTC och TCS. Många av dessa tester inkluderar även sidokollisionsparametrar.

Dessutom har Maxi-Cosi inrättat ett avancerat tekniskt centrum i Frankrike där det bland annat finns en krocksläde för krocktestning. I denna anläggning testar Dorel alla produkters säkerhetsprestanda, inklusive säkerheten vid frontalkrockar, sidokollisioner och felaktigt bruk.

De nuvarande R44/04-bilbarnstolarna är helt säkra medan de nyare i-Size-bilstolarna, som tillåter bakåtvänt resande längre upp i åldrarna, kan sägas vara ännu säkrare.

 

18. Varför tillämpar lagstiftningen inte minimumlängd vid bakåtvänt resande, utan använder istället åldersgränsen 15 månader?

 

Detta beror på att forskning har visat att nacken hos ett 15 månader gammalt barn är tillräckligt utvecklad för att motstå stötkrafterna vid en frontalkrock. Detta är baserat på barnets ålder och inte på dess längd eller vikt.

Barnet måste åka bakåtvänt tills det är minst 15 månader gammalt, men Maxi-Cosi rekommenderar att barn åker bakåtvänt så länge som möjligt.

 

19. Varför är gränsen för hur länge barnet måste åka bakåtvänt satt till minst 15 månader? Varför inte 4 år?

 

I-Size-lagstiftningen säger att barn ska resa bakåtvänt upp till minst 15 månaders ålder eftersom det är först då barnets nacke är tillräckligt utvecklad för att motstå stötkrafterna vid en genomsnittlig frontalkrock. Det beror på att barnets huvud fortfarande är för tungt i jämförelse.

På ett 15 månader gammalt barn är nacken tillräckligt utvecklad för att bättre tåla stötkrafterna vid en frontalkrock. Den största säkerhetsförbättringen kan uppnås genom att förlänga tiden som barnet reser bakåtvänt upp till 15 månader (jämfört med 9 månader i många fall).

Med detta sagt är det viktigt att veta att Maxi-Cosi starkt rekommenderar att använda bilbarnstolen i bakåtvänt läge så länge som möjligt. Många av Maxi-Cosis senaste bilstolar gör det möjligt för barnet att åka bakåtvänt upp till 4 års ålder!

 

20. Varför är det vanligare att barn åker bakåtvänt längre upp i åldrarna i Skandinavien jämfört med resten av Europa?

 

Detta beror främst på kulturella skillnader. I skandinaviska länder ses säkerhetsnivån som en avgörande faktor. Jämfört med Skandinavien värderar andra europeiska länder även element såsom komfort och användarvänlighet högt.

Invånarna i Skandinavien tenderar också att köra större bilar, vilket innebär att de har mer utrymme för att installera bakåtvända lösningar.

 

21. Vad gör Maxi-Cosi för att förbättra möjligheterna för barn att åka bakåtvänt längre?

 

Maxi-Cosi har i allra högsta grad medverka i skapandet av den nya i-Size-lagstiftningen. Därmed kommer alla tillverkare i framtiden vara skyldiga att framställa produkter som gör det möjligt för barn att resa bakåtvänt längre upp i åldrarna.

Samtidigt arbetar produktutvecklingsteamen med lösningar som möjliggör bakåtvänt resande även för äldre barn.

 

22. Medan ECE R44/04 använder sig av vikt som referens vid fastställandet av åldersgrupper för bilstolar, använder sig i-Size av längd. Varför inte använda sig av barnets ålder?

 

Att använda sig av barnets ålder kan tyckas vara den enklaste lösningen, men det stämmer inte eftersom barn i samma ålder kan skiljer sig betydligt i längd (kort/lång) och vikt (lätt/tung). Barn är kända för att växa i olika takt och vid olika tidpunkter.

Längden är det som bäst avgör huruvida ett barn sitter bra i en bilbarnstol och när det är dags att byta till nästa bilstol. Ålder och vikt kan användas som en sekundär indikation.

Det underlättar också för föräldrarna, som oftare är mer säkra på hur långt barnet är än på hur mycket det väger. Anledningen till detta är att barnets längd också används för att välja klädstorlekar.

 

23. Vad är ISOFIX?

 

ISOFIX är ett internationellt standardiserat monteringssystem som erbjuder ett säkert, enkelt och snabbt sätt att montera bilbarnstolar utan att använda fordonets säkerhetsbälten. Namnet ISOFIX kommer från ISO (International Standardization Organization) och FIX (fixering). ISOFIX-bilstolar använder två standardfästpunkter vid bilsätets bas plus en anordning som förhindrar att stolen tippar framåt. Denna anordning kan bestå av antingen ett stödben eller ett övre fäste.

Från och med 2006 är nästan alla nya bilar utrustade med ISOFIX och ett övre hållremsfäste. ISOFIX finns också i ett stort antal bilmärken som byggdes före 2006.

 

24. Varför tenderar föräldrar att byta till en större storlek för tidigt?

 

Det finns olika skäl till varför föräldrar tenderar att byta från en bakåtvänd till en framåtvänd bilbarnstol för tidigt:

- Det gör att barnet kan interagera mer med andra bilpassagerare. Ett vanligt misstag är att man tolkar den rådande 9-kilosgränsen för framåtvänt resande som 9 månader.

- De tror att barnet har vuxit ur sin bilbarnstol när barnets fötter börjar sticka utanför kanten. Det är först när barnets huvud sticker upp över toppen på babyskyddet som det är dags att byta till en bilbarnstol för småbarn.

Genom att välja bilbarnstolstyp baserat på barnets längd (och inte vikt) kan man undvika att ge efter för frestelsen av att köpa en större bilbarnstol eller växla från bakåtvänt till framåtvänt läge för tidigt.